B2C Portal

Portal Kasica Brojalica

B2B Portal

Portal za dobavljače

Kasica Brojalica

  • Gomex Kontakt telefon0800 100 123

  • GOMEX Facebook

    GOMEX Instagram

Porodični Magazin

Porodični Magazin

O manipulacijama na radnom mestu II

autor: Aleksandra Golubović | 01.04.2018
O manipulacijama na radnom mestu II

 Većina roditelja uče svoju decu da je važno da budu iskrena i da poštuju druge, posebno starije, iskusnije... Logično je da se iz takvih poruka očekuje da i ti drugi imaju iskren odnos i odnos uvažavanja prema nama. Problem nastaje kada osoba veruje i očekuje da su svi ljudi iskreni i pošteni.

Takođe, problem nastaje i kada osoba usvoji uverenje da je autoritet uvek u pravu i da mu se ne sme suprotstaviti. Tada razvija i neguje odnos strahopoštovanja prema starijim, učenijim, iskusnijim. Shodno takvoj logici osoba sebe postavlja u potčinjen položaj, a nekritički pripisuje veći značaj i poštovanje prema onome prema kome ima strahopoštovanje.

Onaj koji sebe postavi u potčinjen položaj, najčešće u komunikaciji sa važnim drugim otpisuje psihološke poruke koje nisu u skladu sa porukom koju čuje. Psihološka poruka se prepoznaje u boji glasa, dikciji, suptilnoj gestikulaciji i facijalnoj ekspresiji.

Ako otpišemo psihološku poruku lako možemo postati žrtva manipulacije jer važnom drugom neopravdano dajemo veća prava na znanje, tačnost, veštine, pamet... Kod većine osoba koje su u kontaktu sa kvaziautoritetom javljaju se ideje kojima konstruišu događaje u budućnosti sa negativnim ishodom. 

Takva logika osobu održava u pasivnoj poziciji koja vrlo često vodi u stanje doživljaja bespomoćnosti i bezizlaznosti. Tada je osoba već ozbiljno narušila sliku o svojim veštinama, sposobnostima, ličnoj vrednosti i pomirila se sa lošom sudbinom. Izražavanje svog mišljenja, ideja i želja čak i kada smo sigurni da su u suprotnosti sa stavom našeg sagovornika ne znači da ne poštujemo drugu stranu već upravo da konfrontiranjem uvažavamo naše različitosti.

Otvorenom komunikacijom povećavamo šansu da se konflikt razreši. Pasivnim ponašanjem konflikt se produbljuje. U razgovoru sa osobom koja ima nameru da manipuliše, važno je držati se fokusa odnosno vraćati sagovornika na glavnu temu razgovora. Kada sagovornik svoju ljutnju koristi da bi zastrašio, važno je staviti do znanja da želite da razgovor obavite bez neprijatnih emocija.

Važne razgovore i odluke nećete donositi kada se vi osećate uznemireno ili kada nemate dovoljno podataka. Ako vam manipulativna osoba upućuje kritike kojima vas etiketira, fokus prebacite na ponašanje koje vam zamera. Naravno da ovi predlozi ne garantuju uspeh u smislu pobede nad manipulatorom! Na ovaj način brinete o svom ličnom integritetu i pravite bolju procenu da li je zadržavanje u  takvom odnosu prihvatljivo za vas. 

Ukoliko procenite da nije – bežite!

Plašimo se situacija i osoba koje predstavljaju opasnost po naš fizički odnosno psihološki integritet/egzistenciju. Realan autoritet ima realan odnos prema sebi i drugim osobama, jer ne dovodi u pitanje ravnopravnost svake ličnosti zbog neravnopravnosti položaja, godina, znanja, iskustva, statusa, društvene uloge. Osoba na mestu „moći“ koja ne pravi ovu razliku lako svoju poziciju koristi kao instrument kontrole i manipulisanja drugima!

Strah i poštovanje ne mogu biti u zajednici! Ponašanje autoriteta koje kod vas izaziva u najmanju ruku zbunjenost, preterana osećanja krivice, straha, bezvrednosti, pogrešnosti, neadekvatnosti, sumnje u vlastite sposobnosti i veštine zbog kojih ste se ranije osećali samopouzdano, neki su od pokazatelja da  vaš pretpostavljeni svoju nesigurnost prikriva manipulacijom da bi održao sliku sopstvene važnosti pred sobom, onda i pred drugima.