B2C Portal

Portal Kasica Brojalica

B2B Portal

Portal za dobavljače

Kasica Brojalica

  • Gomex Kontakt telefon0800 100 123

  • GOMEX Facebook

    GOMEX Instagram

Porodični Magazin

Porodični Magazin

Šta sve ima Srbija sa geografskim poreklom?

autor: Gomex | 07.03.2019
Šta sve ima Srbija sa geografskim poreklom?

Jedan od najznačajnijih potrošačkih trendova je sve veća potražnja za tradicionalnim prehrambenim proizvodima koji su specifični za određeno podneblje, način života i predstavljaju važan deo kulturne baštine i nacionalnog identiteta neke regije ili države.

Spoj znanja, veštine i proizvodnog potencijala

Proizvodi sa oznakom geografskog porekla predstavljaju predstavljaju spoj znanja, veština i proizvodnog potencijala koji se prenosi sa generacije na generaciju. Geografska oznaka nagoveštava potrošačima da određena roba ima određene osobine koje su takve zbog mesta porekla tog proizvoda. Samim tim, geografska oznaka je više od oznake porekla (indication of source), koja ukazuje samo na poreklo proizvoda (poput “Made in”), a ne i na određene kvalitete.

Evropska Unija pridaje veliki značaj proizvodnji tradicionalnih prehrambenih proizvoda, jer doprinose održivom razvoju sela, ruralnom turizmu i većem dohotku proizvođača što je u skladu sa ciljevima zajedničke poljoprivredne politike EU. U zemljama Evropske Unije od 1992. godine do danas oznakom geografskog porekla zaštićeno je više od 1100 tradicionalnih poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda od čega više od 120 čine proizvodi od mesa.

Proizvodi sa oznakom geografskog porekla u Srbiji

U Srbiji, oznakom geografskog porekla na nacionalnom nivou, od uvođenja institucije zaštite do danas zaštićena su  69 proizvoda. Neki od najznačajnijih su: svinjska i goveđa užička pršuta, pirotski ćilim, sremski kulen, salama i domaća kobasica, rtanjski čaj, homoljski ovčiji, koziji i kravlji sir i med, karlovački i banatski rizling, futoški sveži i kiseli kupus, svrljiški belmuž, bezdanski damast, kladovski kavijar, leskovački domaći ajvar, fruškogorski lipov med, sjenički ovčiji sir i jagnjetina, ečanski šaran, vršačka šunka, đerdapski med, vrbički beli luk...

Prehrambeni visokokvalitetni proizvodi sa oznakom geografskog porekla dobijaju dodatnu vrednost i samim tim predstavljaju značajno marketinško sredstvo u ostvarivanju ekonomskih, društvenih i ekoloških ciljeva u održivom razvoju.