B2C Portal

Portal Kasica Brojalica

B2B Portal

Portal za dobavljače

Kasica Brojalica

  • Gomex Kontakt telefon0800 100 123

  • GOMEX Facebook

    GOMEX Instagram

Porodični Magazin

Porodični Magazin

Šljiva - zdravlje u duginim bojama

autor: prof. Dr Vladimir Jorga | 27.09.2018
Šljiva - zdravlje u duginim bojama

Šljiva je sočno i ukusno voće koje pripada rodu biljaka Prunus iz porodice Rosaceae kojoj takođe pripadaju i breskve, kajsije, nektarine, trešnje i badem. Šljive postoje u pregršt različitih boja, oblika i ukusa i zavisno od varijeteta mogu biti žute, zelene, crvene, ljubičaste, mekše ili tvrđe, slađe ili kiselije, ali im je najpoznatija podela na Evropsko-Azijske, Japanske, Damson, Američke, Ornamentalne ili divlje šljive.

Srbija je u svetskom vrhu po proizvodnji i izvozu šljiva, odmah iza Kine, Amerike i Rumunije, a zatim i po proizvodnji suvih šljiva i ostalih proizvoda od šljiva (marmelade, džemova, pekmeza, konzerviranih šljiva, vina od šljiva itd.).

Šljiva-Izvor vitamina C

Šljiva i u svom svežem i sušenom obliku je predmet ogromnog broja naučnih studija zbog jedinstvenih sastojaka koje sadrži. Kao i većina voća i povrća ono što šljiva poseduje u izobilju je vitamin C. O ovom vitaminu i njegovom značaju za ljudsko zdravlje smo govorili mnogo puta jer je on zaista esencijalan za mnoge procese u telu ali njegova najvažnija uloga je u jačanju imuniteta i otpornosti tela na infekcije i upale, kao i u formiranju važnog gradivnog proteina kolagena koji je neophodan za funkciju i zdravlje krvnih sudova, kože, tetiva i ligamenata.

Vitamin C takođe štiti telo od štetnih efekata slobodnih radikala koji su uzroci najvećeg broja hroničnih nezaraznih bolesti a takođe je neophodan i za apsorpciju gvožđa. Pored vitamina C šljive sadrže još i vitamin A, vitamin K (filohinon), folat (vitamin B9), tiamin (vitamin B1), riboflavin (vitamin B2), nijacin (vitamin B3), vitamin B6 i vitamin E.

Šljiva je snažan antioksidans

Od minerala u šljivama se nalaze kalijum, magnezijum, gvožđe, kalcijum, cink, fluorid i fosfor. Šljive su takođe bogat izvor velikog broja različitih fitonutrijenata, fenola i flavonoida poput luteina, zeaksantina, kriptoksantina, neohlorogenične i hlorogenične kiseline. Ova jedinjenja imaju niz zdravstvenih korisnih efekata, ona deluju antikosidativno na sve ćelije u telu ali što je posebno značajno ona štite esencijalne masnoće koje se nalaze u membranama ćelija, pogotovo nervnih, od svih povreda izazvanih oksidativnim stresom. Osteoporoza je pojava koju karakteriše slabljenje kostiju što često može dovesti do preloma koji u kasnijem životnom dobu mogu da imaju jako težak a nekad i fatalan ishod. Fitonutrijenti (polifenoli) i kalijum koji se nalaze u šljivama su neophodni za metabolizam i zdravlje kostiju jer ih štite od demineralizacije i poroznosti.

Zbog ovakvih svojih osobina šljive su preporučljive u ishrani jer su prirodan i preventivan način da se očuva gustina koštane mase i smanji rizik od osteoporoze. Kao što smo već mnogo puta ponovili konzumiranje svog voća i povrća je itekako važno jer je povezano sa smanjenim rizikom od smrti od svih uzroka, uključujući srčane i moždane udare kao i karcinome. Šljive su jedna od nama pristupačnih namirnica izuzetnih osobina koju svakako treba da uvrstimo u naš jelovnik.

Šljiva smanjuje rizik od dijabetesa

Ono po čemu su šljive posebno interesatne su rastvorljiva i nerastvorljiva vlakna koja sadrže. Oba ova tipa vlakana pomažu normalizaciju nivoa šećera u krvi i usporavaju brzinu kojom hrana napušta želudac i na taj način usporavaju apsorpciju glukoze nakon obroka. Rastvorljiva vlakna utiču na rezistentnost prema insulinu i veoma su korisna u prevenciji i lečenju dijabetesa tipa 2. Ona smanjuju nivo holesterola i triglicerida u krvi i istovremeno služe kao hrana „prijateljskim“ bakterijama u kolonu. Ove bakterije proizvode buternu kiselinu, jedinjenje koje služi kao primarno gorivo za enterocite (ćelije intestinalnog trakta) a posebno utiču na zdravlje kolona. Suve šljive pogotovo su jako preporučljive kod konstipacije i koriste se kao prirodni laksativ.