B2C Portal

Portal Kasica Brojalica

B2B Portal

Portal za dobavljače

Kasica Brojalica

  • Gomex Kontakt telefon0800 100 123

  • GOMEX Facebook

    GOMEX Instagram

Porodični Magazin

Porodični Magazin

Prvi letnji vesnik zdravlja

autor: prof. Dr Vladimir Jorga | 06.06.2019
Prvi letnji vesnik zdravlja

Trešnje su jedno od najranijeg letnjeg voća koje ima kratku sezonu jer su jako osetljive na bolesti i imaju kratak rok trajanja nakon berbe. Danas ćemo posvetiti tekst ovom voću jer je sve veći broj studija koje pokazuju da je izuzetno korisno za naše zdravlje.

Epidemiološke studije ukazuju na direktnu vezu između unosa voća i povrća i smanjenog rizika oboljevanja od velikog broja hroničnih zapaljenskih bolesti. Konzumiranje voća i povrća smanjuje rizik smrtnosti od svih uzroka, a posebno rizik od morbiditeta i mortaliteta, od kardiovaskularnih bolesti, moždanog udara, dijabetesa i nekih oblika karcinoma. S tim u vezi optimalna ishrana bi trebalo da sadrži što više raznovrsnog voća i povrća. Različito voće obezbeđuje različite esencijalne vitamine, minerale, karotenoide i dijetna vlakna, kao i polifenole koji smanjuju rizik od metaboličkog sindroma, dijabetesa, bolesti nealkoholne masne jetre i kardiovaskularnih oboljenja. Trešnje su posebno nutritivno bogato voće, one imaju mali broj kalorija, a sadrže značajne količine važnih nutrijenata i bioaktivnih hranjivih komponenti, uključujući vlakna, polifenole, karotenoide, vitamin C i kalijum. One su takođe dobar izvor triptofana, serotonina i melatonina. Iako postoje mnoge različite sorte ovog voća one se dele na dve glavne grupe, slatke trešnje (Prunus avium) i kisele tj. višnje (Prunus cerasus). I trešnje i višnje su bogate polifenolima ali se prema dosadašnjoj naučnoj literaturi može zaključiti da višnje sadrže veću koncentraciju polifenola, dok trešnje sadrže više antocijanina. S obzirom na visoku koncentraciju bioaktivnih jedinjenja koja se nalaze u trešnjama nije ni iznenađujuće da konzumiranje trešanja pozitivno utiče na zdravlje. Studije rađene na životinjama i ljudima ukazuju na to da konzumiranje trešanja može da smanji rizik od hroničnih zapaljenskih bolesti, uključujući artritis, kardiovaskularne bolesti, dijabetes i neke tipove karcinoma. Takođe, postoje dokazi da dnevno konzumiranje trešanja ili soka od trešanja može da poboljša san, kognitivne funkcije i oporavak od bola nakon intenzivnog vežbanja. Analiza objavljena 2018-te godine u časopisu “Nutrients” je sumirala rezultate 29 naučnih studija koje su ispitivale pozitivne zdravstvene efekte ploda trešnje. Ono što su ovi istraživači potvrdili je da konzumiranje trešanja i proizvoda od trešnje smanjuje oksidativni stres, zapaljenska stanja, bol u mišićima, “loš” holesterol, krvni pritisak, simptome artritisa i poremećaj sna.

Ovo mnogima omiljeno voće se može konzumirati sada kada je u jeku sezone, kao i smrznuto, u obliku soka, džema ili pekmeza. Preporučujemo ga sveže jer tada sadrži najviše bioaktivnih jedinjenja. Za ljude obolele od dijabetesa savetujemo da povedu računa o količini trešanja koje konzumiraju, jer deset trešanja ima čak 4 grama voćnog šećera fruktoze, i da ih idealno konzumiraju sveže.