B2C Portal

Portal Kasica Brojalica

B2B Portal

Portal za dobavljače

Kasica Brojalica

  • Gomex Kontakt telefon0800 100 123

  • GOMEX Facebook

    GOMEX Instagram

Porodični Magazin

Porodični Magazin

Magnezijum i vitamini B grupe - nutrijenti esencijalni za zdravlje žene

autor: prof. Dr Vladimir Jorga | 22.02.2018
Magnezijum i vitamini B grupe - nutrijenti esencijalni za zdravlje žene

U susret Međunarodnom danu žena želeli bismo članak da posvetimo pripadnicama lepšeg, osetljivijeg i nedovoljno priznatog pola. Imajući u vidu da su majka Priroda i tata Vreme dali biološke specifičnosti ženi, danas ćemo govoriti o dva najznačajnija faktora ishrane kod žena.

U prethodnim tekstovima smo posvetili vreme određenim namirnicama i dodacima ishrani i istakli njihov značaj za opšte zdravlje ali ćemo u ovom članku posebno staviti akcenat na magnezijum i vitamine B grupe - nutrijente koji predstavljaju najvažnije faktore za optimalno zdravlje žene u različitim uzrasnim periodima i fiziološkim stanjima.

Iako smo već detaljno govorili o pojedinim vitaminima B grupe u ovom tekstu ćemo istaći njihov primarni značaj u metabolizmu i fiziologiji žene.

Vitamini B grupe su esencijalni za funkcionalan metabolizam šećera, skroba, masti i aminokiselina kao i produkciju enzima i hormona. Oni utiču na aktivaciju ili deaktivaciju hormona, njihov transport do određenih receptora u ženskom telu i pomažu kod eliminacije viška hormona i na taj način sprečavaju njihovu toksičnost i vrše kontrolu. Vitamini B grupe su neophodni za proizvodnju neurotransmitera - signalnih molekula koji prenose informacije u telu. Oni takođe smanjuju želju za šećerom i zamor koji su česti simptomi hormonalne neravnoteže.

Biotin, vitamin B grupe poznatiji kao „vitamin lepote“, je posebno značajan za zdravlje kože, kose i noktiju ali isto tako, što je o njemu manje poznato, za zdravlje jetre i nervnog sistema. Želimo da naglasimo da upotreba antibiotika kao i antikonvulzantnih lekova vrlo značajno smanjuje nivo Biotina.

Prirodni izvori vitamina B grupe su integralne žitarice, posna mesa, riba i jaja. Ako se unose putem suplemenata preporučljive dnevne količine za vitamine B1, B2 i B5 (pojedinačno) su od 25 do 50 miligrama, za vitamin B9 (folnu kiselinu) dnevna doza je od 400 do 800 mikrograma, za vitamin B12 je 1 miligram, a za Biotin 30 mikrograma. U vidu suplemenata najoptimalnije ih je uzimati ujutru zbog njihovog uticaja na energetski metabolizam tela.

Kao i vitamini B grupe magnezijum je esencijalan za mnoge biohemijske procese u ženskom telu i njegov nedostatak, koji je veoma čest, može da se manifestuje u vidu anksioznosti, konstipacije, mišićnog bola, grčeva i nesanice. Takođe, magnezijum je specifičan po tome što ublažava promene raspoloženja koje nastaju kao posledica premenstrualnog sindroma kao i migrenozne napade i nadimanje. Još jedno veoma važno svojstvo magnezijuma je i to što pomaže apsorpciju kalcijuma, ova dva minerala svojim sinergističkom dejstvom utiču na zdravlje kostiju i smanjuju rizik od osteoporoze.

Na povećanu eliminaciju magnezijuma iz tela utiču pre svega stres, zatim gazirani napici, kofein i antibiotici. Magnezijum postoji u više od deset različitih oblika i o ovome treba voditi računa jer različiti oblici imaju različita dejstva i nisu svi jednako iskoristljivi u telu. Ako se magnezijum dodaje ishrani putem suplemenata neophodno je odabrati magnezijum u heliranom (vezanom aminokiselinskom) obliku. Dnevne preporučene doze su od 200 do 800 miligrama i najbolje ga je uzimati uveče pre spavanja. Prirodni izvori magnezijuma su lisnato zeleno povrće (spanać, kelj, blitva), leguminoze (pasulj, grašak, sočivo, kikiriki) i orašasti plodovi.