B2C Portal

Portal Kasica Brojalica

B2B Portal

Portal za dobavljače

Kasica Brojalica

  • Gomex Kontakt telefon0800 100 123

  • GOMEX Facebook

    GOMEX Instagram

Porodični Magazin

Porodični Magazin

Jedno jaje snagu daje

autor: prof. Dr Vladimir Jorga | 21.02.2019
Jedno jaje snagu daje

Žumance i belance jajeta su bogati hranljivim sastojcima, proteinima, vitaminima i mineralima, a žumance sadrži i holesterol, vitamine rastvorljive u masti i esencijalne masne kiseline. Jaja su veoma važan i svestran sastojak za kuvanje jer ih njihova specifična hemija čini “lepkom” mnogih jela. Ona su odličan i pristupačan izvor visoko kvalitetnih proteina od kojih se većina nalazi u belancetu.

U belancetu se takođe nalazi i vitamin B2 i sadrži mnogo manje masnoća nego žumance. Žumance ima veću kalorijsku vrednost od belanceta i izvor je vitamina A, D, E i K, koji su svi rastvorljivi u masti. Žumance takođe sadrži i lecitin – jedinjenje koje omogućava emulsifikaciju žumanceta kojom se dobija majonez. Jaja su bogat izvor selena, vitamina D, vitamina B6 i vitamina B12, kao i minerala cinka, gvožđa i bakra.

Jaja se smatraju kompletnim proteinima

Zavisno od načina uzgajanja živine jaja mogu da budu obogaćena i omega 3 masnim kiselinama. Jaja se smatraju kompletnim proteinima jer sadrže svih 9 amino kiselina koje ljudsko telo ne može da sintetiše i moraju se unositi putem ishrane. Dugo su se jaja smatrala rizičnom hranom zbog holesterola koji sadrže, pa se često ljudima sa visokim holesterolom savetovalo da ih izbegavaju. Danas znamo da holestorol u ishrani ima mnogo manji uticaj na holesterol u krvi za razliku od količine zasićenih masnoća koje unosimo putem ishrane.

Nova naučna istraživanja su pokazala da jaja ne samo da ne povećavaju “loš” (LDL) holesterol već podižu nivo “dobrog” (HDL) holesterola što je važno jer je viši nivo “dobrog” holesterola povezan sa smanjenim rizikom oboljevanja od kardiovaskularnih bolesti. Zahvaljujući svom jedinstvenom proteinskom profilu jaje obezbeđuje potrebnu energiju i stvara osećaj sitosti koji sprečava prejedanje i utiče na manji unos kalorija tokom dana.

Jaja kao neizostavni deo ishrane

Zdravstveni efekti jajeta su mnogobrojni i nemoguće ih je sve detaljno obraditi u ovom tekstu ali jedno je sigurno – zbog svog visoko nutritivnog profila preporučujemo ga kao neizostavni deo zdrave ishrane, u optimalnoj količini od četiri do šest jaja nedeljno. Jaje je jedan od bogatijih izvora holina - makronutrijenta esencijalanog za nekoliko važnih fizioloških funkcija uključujući neurološki razvoj, nervnu funkciju, mišićnu kontrolu i koordinaciju, i metabolizam. Holin je posebno važan tokom trudnoće jer je neophodan za normalan moždani razvoj fetusa. Pored holina jaja sadrže i vitamin D koji štiti kosti, sprečava osteoporozu kao i rahitis, kao i vitamine B grupe, vitamin A i selen – faktore koji su ključni u očuvanju funkcija imunog sistema. U jajima su prisutni i lutein i zeaksantin, fitonutrijenti koju pomažu u prevenciji makularne degeneracije oka – vodećeg uzroka slepila.

Jaje je prisutno u ljudskoj ishrani već hiljadama godina i ova skromna namirnica ima impresivne karakteristike. Ljudi konzumiraju jaja različitih varijeteta ali daleko najčešći izbor je jaje od kokoške. Jaje sadrži veliki broj nutrijenata koji su esencijalni deo zdrave ishrane i u mnogim delovima sveta je lako dostupna i pristupačna namirnica.

Pored kompletnog proteinskog profila jaje sadrži ogroman broj vitamina i drugih nutrijenata koji su našem telu potrebni, i sve ovo se nalazi u samo jednom jajetu čija je kalorijska vrednost jako mala. Zbog svega ovoga jaje spada u takozvanu “super” hranu i kao nutritivno kompletna hrana ima dugačku listu izuzetnih zdravstvenih efekata.