B2C Portal

Portal Kasica Brojalica

B2B Portal

Portal za dobavljače

Kasica Brojalica

  • Gomex Kontakt telefon0800 100 123

  • GOMEX Facebook

    GOMEX Instagram

Porodični Magazin

Porodični Magazin

Imuni sistem-Ishranom do boljeg imuniteta

autor: prof. Dr Vladimir Jorga | 24.01.2019
Imuni sistem-Ishranom do boljeg imuniteta

Imuni sistem se sastoji od organa, tkiva, ćelija i po svojoj funkciji specifičnih proteina, koji nas štite od patogena, kao što su virusi, bakterije i različiti mikroorganizmi koji mogu da izazovu infekcije ili bolesti.

Imuni sistem se može ojačati ishranom

Kada naš imuni sistem dođe u kontakt sa patogenom nastaje imunološki odgovor u vidu oslobađanja antitela koja se vežu za patogen i na taj način ga pripreme za dalju razgradnju i eliminaciju. Imuni sistem je kompleksan i složen aparat na koji utiče veliki broj spoljašnjih i unutarnjih faktora pa tako zahteva i složen pristup da bi optimalno funkcionisao. Imuni sistem je velikim delom predodređen genetskim nasleđem ali na njega značajno možemo uticati našim životnim navikama, ishranom, fizičkom aktivnošću i stilom života koji podrazumeva to da li pušimo, konzumiramo alkohol i koliko smo izloženi stresu.

Svi ovi spoljašnji faktori su važni ali današnji tekst ćemo posvetiti ishrani odnosno specifičnim namirnicama koje nam mogu pomoći u očuvanju funkcionalnog i efikasnog imunog sistema. Kao što smo mnogo puta do sada pomenuli optimalna ishrana je ishrana bogata voćem i povrćem, proteinima sa niskim sadržajem masti, složenim ugljenim hidratima i zdravim nezasićenim masnoćama.

Međutim, postoje namirnice koje su specifične po njihovom uticaju na imuni sistem i značajno mogu da ojačaju imunološki odgovor. Jedna od tih namirnica je beli luk koji je oduvek prisutan u narodnoj medicini kao sredstvo prevencije prehlade i drugih bolesti. Moderna nauka je ovo potvrdila i mnoge studije su pokazale da beli luk ima antibakterijska i antivirusna svojstva zahvaljujući alicinu, jedinjenju koje stimuliše proizvodnju belih krvnih zrnaca i istovremeno deluje kao antioksidant u telu. Beli luk se kao začin koristi u mnogim jelima  a naročito se preporučuje kod prehlade i drugih stanja u kojima je kompromitovan imunitet.

Borovnice jačaju imuni sistem

Kada govorimo o povrću za zdravlje našeg imunog sistema posebno se preporučuje žuto, naranžasto i tamno zeleno povrće. Ove boje potiču od karotenoida, fitonutrijenata koja su izuzetno snažni antioksidanti i kao takvi neutrališu štetne efekte slobodnih radikala, štite ćelije od oštećenja i pomažu u funkcionisanju imunog sistema. Ono što je važno je kombinovati povrće različitih boja jer različiti tipovi karotenoida deluju sinergistički kako bi ojačali imuni sistem.

Od voća bismo posebno preporučili borovnice kao i ostalo bobičasto voće. Ono što ih izdvaja od ostalog voća je prisustvo antocijanina, flavonoida koji ima snažno antioksidativno svojstvo i može pomoći u jačanju imunog sistema. Veliki broj studija je pokazao da ishrana bogata flavonoidima smanjuje rizik oboljevanja od infekcija gornjeg respiratornog trakta kao i obične prehlade. Svo bobičasto voće ima jako visoku koncentraciju različitih tipova flavonoida od kojih antocijanin ima najveći antioksidativni potencijal. Iako trenutno nisu u sezoni borovnice se mogu kupiti smrznute i konzumirati u vidu šejka ili voćnog jogurta od borovnica.