B2C Portal

Portal Kasica Brojalica

B2B Portal

Portal za dobavljače

Kasica Brojalica

  • Gomex Kontakt telefon0800 100 123

  • GOMEX Facebook

    GOMEX Instagram

Porodični Magazin

Porodični Magazin

Brokoli riznica zdravlja iz prirode

autor: prof. Dr Vladimir Jorga | 21.06.2018
Brokoli riznica zdravlja iz prirode

Brokoli pripada porodici krucifernog povrća (porodica Krstašica/Kupusnjača) u koju spadaju kupus, karfiol, kelj, prokelj, repa, arugula i bok čoj i poznat je kao najmanje omiljeno povrće mnogima što ne menja činjenicu da je ovo jedna od najzdravijih namirnica biljnog porekla i sadrži ogromnu količinu biološki važnih nutrijenata. Odavno je poznato da konzumiranje raznovrsnog voća i povrća smanjuje rizik oboljevanja od mnogih hroničnih nezaraznih bolesti koje nastaju kao posledica nepravilne ishrane, nedovoljnog kretanja i načina života.

Mnoge naučne studije ukazuju na to da povećani unos biljne hrane, a naročito brokolija, smanjuje rizik od kardiovaskularnih bolesti, dijabetesa, gojaznosti i čak nekih oblika karcinoma. Brokoli sadrži ogroman broj biološki aktivnih supstanci koje su od izuzetnog značaja za ljudsko zdravlje poput antioksidanata, fitonutrijenata, vitamina, minerala i vlakana. On ima jako visoku nutritivnu a istovremeno veoma nisku energetsku vrednost što ga čini takozvanom funkcionalnom ili „super hranom“ i upravo zato je jedno od najvažnijeg povrća u ljudskoj ishrani.

Brokoli je kao i ostalo kruciferno povrće možda najpoznatiji po sulforafanu, jedinjenju sumpora koje ovom povrću daje njegove anti-kancerogene sposobnosti a naročito je efikasno u borbi protiv karcinoma pluća i debelog creva. Ovo jedinjenje inhibira grupu enzima a posebno histon deacetilazu (koja je uključena u nastanak i razvoj ćeliija raka) i trenutno je fokus mnogih naučnih studija, sa pozitivnim rezultatima kod karcinoma ezofagusa, prostate i pankreasa.

Sulforafan takođe ima i snažno antiinflamatorno dejstvo i može da spreči oštećenja endotelijuma (unutarnjeg sloja) krvnih sudova izazvanih hroničnihim povišenim šećerom u krvi kao i da uspori oštećenja zglobova povezanih sa osteartritisom jer blokira enzim koji izaziva destrukciju zglobova i molekule koji izazivaju zapaljenje.

Od jedinjenja koja učestvuju u regulaciji zapaljenskih procesa brokoli sadrži još i izotiocijanat i omega 3 masne kiseline ali i glukorafanin, glukonasturtin i glukobrazicin (u koje spadaju karotenoidi kao zeaksantin, beta karotene i kempferol) - grupu fitonutrijenata koji pomažu detoksikaciju organizma, neutralizaciju i eliminaciju štetnih materija.

Iako je po tome manje poznat brokoli je bogat i vitaminima, od kojih u značajnijoj količini sadrži vitamin C, vitamine B grupe i vitamin K.

Vitamini B grupe koji se nalaze u brokoliju mogu da redukuju povišeni homocistein - aminokiselinu koja povećava rizik od koronarnih oboljenja a posledica je konzumiranja velike količine crvenog mesa i zasićenih masnoća. Folat (vitamin B9) smanjuje rizik karcinoma dojki kod žena i adekvatan unos ovog vitamina daje obećavajuće rezultate u prevenciji karcinoma debelog creva, stomaka, pankreasa i cerviksa. Ovaj vitamin je jako važan i za trudnice jer je naučno utvrđena direktna veza između njegovog nedostatka i neurodegenerativnih promena na fetusu.

Jedna porcija brokolija obezbeđuje i adekvatnu količinu vitamina K koji je neophodan za zdravlje kostiju jer pomaže apsorpciju kalcijuma i smanjuje rizik od preloma.

Brokoli sadrži dnevnu preporučenu količinu vitamina C, koji ima važnu ulogu u proizvodnji kolagena i na taj način utiče na izgled i zdravlje kože, kao i male količine vitamina A i vitamina E koji su veoma važni za zdravu kožu i deluju u sinergizmu sa vitaminom C.

Od minerala u brokoliju se mogu naći kalcijum, magnezijum, fosfor i cink, i ništa manje važna dijetna vlakna. Dijetna vlakna u ishrani čuvaju zdravlje gastrointestinalnog trakta i smanjuju rizik nastanka koronarne bolesti srca, moždanog udara, visokog pritiska, dijabetesa i gojaznosti, a poboljšavaju i osetljivost na insulin uopšte a posebno kod dijabetičara.

Zdravstveni efekti brokolija su raznovrsni i opravdano se smatra jednim od najzdravijeg povrća. Od suštinske je važnosti da se u pripremi što kraće termički obrađuje kako bi se sačuvala sva njegova izuzetna svojstva a važno je i dobro ga sažvakati da bi se oslobodile sve biološki aktivne supstance.