B2C Portal

Portal Kasica Brojalica

B2B Portal

Portal za dobavljače

Kasica Brojalica

  • Gomex Kontakt telefon0800 100 123

  • GOMEX Facebook

    GOMEX Instagram

Porodični Magazin

Porodični Magazin

Porodični magazin 20/2021 - Kolumna

autor: Goran Kovačević | 07.10.2021

Dragi naši,

Sve ozbiljne trgovačke firme vode statistiku žalbi kupaca. Pratimo vrste žalbi, mesto žalbi i još mnogo toga, sve sa željom da popravimo sistem i da nam kupci budu zadovoljni. Već se iskristalisao podatak da se između 70% i 80% svih žalbi odnosi na neljubaznost prodavaca. Šta se to desilo, pa su naši trgovci postali tako neljubazni?

Sećam se, kada sam bio klinac, još je funkcionisala prodaja preko tezge. Svaki od tih trgovaca je bio poznat u komšiluku, isto kao učitelj ili lekar. Retko kada su se menjali i ako se nisu zamerili direktoru, mogli su ostati u istoj prodavnici do penzije. Bilo je to potpuno drugačije vreme i neuporedivi uslovi poslovanja. Plate su bile male, ali bilo je dobro poznato da je dobar trgovac pored plate mogao da zaradi bar duplo više. Danas to više nije tako.

Sada velika većina trgovaca mora da živi od plate, a poznato je da one u trgovini nikad nisu bile velike. Pitaćete me - a zašto plate nisu veće? Pre svega moram da kažem da nikome ne odgovaraju male plate, jer onda nema zainteresovanosti za posao i to je glavni izvor neljubaznosti trgovaca. Kada spojite male plate, ubitačno radno vreme (radi se i subotom i nedeljom i praznikom...) i težinu posla, dobijete baš lošu kombinaciju.

Sve današnje trgovačke firme su privatne i mogu da podele samo ono što zarade. Nema pomoći iz državnog budžeta i to tako treba i da bude. Kada platite porez, dobavljače, struju, gorivo i bezbroj nekih sitnih dažbina, na kraju ne preostane mnogo. Tu su i investicije, jer firma koja ne investira biva osuđena na lagano umiranje.

Ključ je u državi koja mora biti jeftinija. Svedoci smo da je država u poslednje vreme podelila mnogo para. Nešto od toga je opravdano, nešto nije, ali u svakom slučaju ti podeljeni novci su morali da dođu od negde. To „negde“ je privreda ili kredit, pa kako god okreneš - to ćemo morati da vratimo.

Sve ovo vam govorim da imate malo razumevanja i za naše trgovce. Nisu oni neki filozofi, to su ljudi od krvi i mesa, baš kao i svako od nas. Evo, sada u vremenu korone, oni moraju da budu na poslu i da kontaktiraju sa bezbroj ljudi, a to znači i bezbroj mogućnosti za zarazu. Nervoza je svuda prisutna i onda nije čudno da se nekada pređe granica dobrog ukusa. Mi razgovaramo sa našim ljudima, reagujemo na svaku vašu primedbu, izričemo kazne, ali sve to nije dovoljno. Jednostavno, izgleda da ljubaznost više nije na ceni, a kada pogledamo TV programe, od rijalitija do političkih debata i kada vidimo sav taj primitivizam, onda možda i ne treba da se čudimo.

I šta da radimo? Verovatno bi trebalo da svako krene od sebe i da se potrudimo da budemo ljubazniji prema svojoj okolini, pre svega prema svojim ukućanima i prijateljima. Kao što često govorim našim trgovcima, ljubaznost je čudo, ništa ne košta, a mnogo donosi.