B2C Portal

Portal Kasica Brojalica

B2B Portal

Portal za dobavljače

Kasica Brojalica

  • Gomex Kontakt telefon0800 100 123

  • GOMEX Facebook

    GOMEX Instagram

Porodični Magazin

Porodični Magazin

Riba i plodovi mora-Nutritivne vrednosti

autor: Petra Sljuka | 24.01.2019
Riba i plodovi mora-Nutritivne vrednosti

Riba je izuzetno korisna za organizam ali, nažalost, nedovoljno zastupljena na našoj trpezi. Treba je konzumirati najmanje dva puta nedeljno, jer je odličan izvor biološki vrednih proteina, liposolubilnih vitamina i minerala i spada u lako svarljive namirnice. Najnovija istraživanja su pokazala da redovno konzumiranje ribe može da smanji rizik od infarkta za čak 50%. 

Riba čuva srce

Prema poreklu riba može biti morska i slatkovodna. Posebna grupa su morski plodovi. Sve vrste sadrže omega-3 masne kiseline u izvesnoj količini, ali ih najviše ima u masnim morskim ribama, kao što su: tuna, losos, skuša, haringa, sardina, oslić. Omega-3 masne kiseline smanjuju nivo holesterola i triglicerida u krvi, snižavaju krvni pritisak, razređuju krv i smanjuju rizik od tromboze. Dve najvažnije, DHA (dokozaheksanoična kiselina) i EPA (eikozapentanoična kiselina), su usko povezane sa dobrim radom i zdravljem srca, s prevencijom astme, depresije, psorijaze i reumatoidnog artritisa. Švedski naučnici su dokazali da unos umerenih količina masne ribe povoljno deluju na urogenitalni sistem muškarca i smanjuju rizik od raka prostate. Plodovi mora imaju veći sadržaj masti i holesterola, ali i veći sadržaj proteina.

Riba je odličan izvor i vitamina B grupe, koji imaju ulogu u oslobađanju energije iz ugljenih hidrata, u održavanju opšteg zdravlja, imuniteta i centralnog nervnog sistema, ulogu u produkciji zdravih krvnih zrnaca i još mnogo drugih. Skuša i sardine su dobar izvor gvožđa, čiji nedostatak dovodi do anemije. Glavni izvori vitamina D su losos i skuša, dok ljuskari sadrže najviše bakra, cinka, i antikancerogeni mineral selen.

Riba utiče na nivo šećera u krvi

Riba je proteinska hrana i ne utiče na nivo šećera u krvi, stoga se preporučuje dijabetičarima. 

U ishrani se najviše preporučuje sveža i smrznuta riba. Smrznuta je nutritivno sličnog kvaliteta kao i sveža, ali obično manje ukusna. Najbolje se priprema kuvanjem, pečenjem u zatvorenom sistemu, bez dodatka masnoće. Za gurmane, odličnog je ukusa i riba sa roštilja. Pri serviranju, treba je poprskati limunovim sokom i poslužiti uz svež peršunov ili celerov list, jer sadržaj vitamina C pomaže apsorpciji gvožđa iz ribe.

Riba je relativno skupa namirnica, posebno tuna, kojoj je cena znatno porasla u poslednjih nekoliko godina. Zbog velike potražnje i preteranog izlovljavanja preti joj izumiranje.

Sardine su odličan i jeftin izbor. Zbog malih dimenzija i kratkog životnog veka, ova riba upija vrlo malu količinu štetnih materija, žive i hemikalija. Najbolje ih je jesti konzervisane u vodi ili paradajz sosu, a ne u suncokretovom ulju.