B2C Portal

Portal Kasica Brojalica

B2B Portal

Portal za dobavljače

Kasica Brojalica

  • Gomex Kontakt telefon0800 100 123

  • GOMEX Facebook

    GOMEX Instagram

Porodični Magazin

Porodični Magazin

Prevencija dijabetesa

autor: Petra Sljuka | 21.11.2019
Prevencija dijabetesa

Diabetes Mellitus ili šećerna bolest je hronični poremećaj metabolizma, koji karakteriše trajno povišen nivo glukoze u krvi, usled delimičnog ili potpunog nedostatka hormona insulina, koji proizvodi pankreas. Po uzroku smrtnosti, dijabetes je kod nas na petom mestu, stoga je rad na prevenciji i informisanosti stanovništva od ogromnog značaja.

Simptomi dijabatesa

Prvi simptomi dijabetesa su učestalo mokrenje, jaka i konstantna žeđ i pojačan apetit. Može se javiti i razdražljivost, umor, povećana učestalost infekcija, sporo zarastanje rana i posekotina i dr. Ako se bolest ne otkrije u ranoj fazi ili se neadekvatno leči, mogu nastati komplikacije koje vode ka kardiovaskularnim i bubrežnim oboljenjima, problemima s očima i vidom. Česta su i oštećenja nerava.

Podela dijabetesa:

  1. Tip 1 – insulin zavisni tip, javlja se kod dece i mlađih osoba i neophodna je primena insulina.

  2. Tip 2 – insulin nezavisni, najčešći oblik dijabetesa, javlja se kod starijih osoba, reguliše se dijetoterapijom i oralnim antidijabeticima, godinama propagira i prelazi u insulin zavistan oblik.

  3. Gestacioni dijabetes – nastaje kao posledica promene u hormonskoj ravnoteži kod trudnica. Obično se javlja u trećem trimestru.

Predijabetes

Metaboličko stanje koje povećava rizik za nastajanje dijabetesa tipa 2, pri čemu je nivo glukoze u krvi viši od normalnog, ali ne dostiže nivo na kom se dijagnostikuje dijabetes. Osobe kojima je dijagnostikovan predijabetes imaju tendenciju da razviju dijabetes tipa 2, u roku od 10 godina, i kod njih je znatno povećan rizik od nastanka bolesti srca i krvnih sudova, kao i ostalih oboljenja. Upravo oni čine idealnu ciljnu grupu za program prevencije. Uzroci nastanka predijabetesa (takođe kao i dijabetesa) su: gojaznost, fizička neaktivnost, nasledni faktor, preobilna nezdrava ishrana, starosna dob, stres. Uglavnom se javlja u kombinaciji sa povišenim masnoćama u krvi, gojaznošću centralnog tipa i povišenim krvnim pritiskom. Ovi zdravstveni poremećaji, kada se javljaju zajedno, nose naziv „metabolički poremećaj“. Predijabetes nije hronično stanje, može se lečiti promenom životnog stila, redovnom fizičkom aktivnošću i uvođenjem zdrave ishrane u redovnu životnu doktrinu.

* Birajte hranu s niskim i srednjim glikemijskim indeksom. Izbegavajte hranu sa visokim glikemijskim indeksom (slatkiše, belo brašno, testeninu i hleb od belog brašna, krompir, prženu hranu, industrijske namirnice...)

* Obezbedite sebi dovoljno sna i izbegavajte stres

* Budite fizički aktivni, npr. pola sata šetnje svakog dana

* Ne preskačite obroke. Jedite 5 puta dnevno, 3 glavna obroka i 2 užine 

* Ubacite sveže povrće u svaki obrok. Ne zabravite na mahunarke

* Oprezno sa ugljenim hidratima. Treba ih unositi preko integralnih žitarica (pirinač, ječam, ovas, proso, spelta, heljda) 

* Prednost dajte ribi i manje masnom mesu (piletina, ćuretina, zečetina, bezmasna junetina...)

* Što se tiče mlečnih proizvoda, fermentisani su odličan izbor (kiselo mleko, jogurt, kefir..). Mladi sir je bolji izbor od starijeg zrelog i slanog sira

* S voćem treba biti oprezan, prednost dajte onom sa manjem sadržaja ugljenih hidrata (npr. citrusi, crveno bobičasto voće). Sa jabukama, kruškama, bananama, kajsijama i breskvama treba biti umeren