B2C Portal

Portal Kasica Brojalica

B2B Portal

Portal za dobavljače

Kasica Brojalica

  • Gomex Kontakt telefon0800 100 123

  • GOMEX Facebook

    GOMEX Instagram

Porodični Magazin

Porodični Magazin

Jaja kao namirnica i izvor minerala

autor: Petra Sljuka | 07.02.2019
Jaja kao namirnica i izvor minerala

Jaja su namirnice visoke biološke i nutritivne vrednosti. Predstavljaju izvor proteina, koji se po biološkoj vrednosti nalaze na prvom mestu u odnosu na ostale namirnice životinjskog porekla.

U ishrani se koriste jaja mnogih ptica. Najpopularnija su kokošja, zatim pačja, guščja, prepeličja, ćureća, pa čak i nojeva. Bez obzira na vrstu ptice od koje potiču, jaja imaju približno istu građu i hemijske sastojke. Sastoje se iz ljuske, belanceta, žumanceta i opne. Ali nisu sva jaja iste težine. Masa kokošjeg jaja iznosi 40-70 g, dok su jaja prepelice teška svega 10-11 g.

Zbog čega su jaja zdrava?

Belance sadrži oko 80% vode. Bogato je proteinima, mineralima: magnezijumom, kalijumom, natrijumom, fosforom, i vitaminima: B2 (najviše), zatim B1 i B3, B5, folnom kiselinom i holinom. Masti sadrži u tragovima i ima bazni pH.

Žumance je kisele reakcije i u njemu se nalazi manje vode (oko 50%) ali i celokupne količine omega-3 masnih kiselina, vitamini rastvorljivi u mastima (A, D, E i K), deo vitamina B grupe (naročito B12 i folna kiselina), i minerali: fosfor, kalcijum, gvožđe, bakar, sumpor i dr. Istina je da u kokošjim jajima ima dosta holesterola (oko 200 mg u jednom komadu), što je više od pola preporučene dnevne doze, koja iznosi 300 mg. Ipak, pojedine studije su potvrdile da umereno konzumiranje 2 – 5 jaja nedeljno, ne povećava rizik od srčanog ili moždanog udara.

Jaja ne utiču na šećer u krvi, jer su pretežno sastavljena od proteina i masti (praktično ne sadrže ugljene hidrate). Njihova svarljivost zavisi pre svega od kulinarske pripreme. Meko kuvano jaje se brže vari, dok prženo jaje teže. Zbog česte kontaminacije salmonelom sirova i meko kuvana jaja (3 min kuvana) ne treba konzumirati. Kokošja jaja bi trebalo da se kuvaju oko 8 min, na temperaturi ključanja.

Pošto se jaje ubraja u acidirajuće namirnice, treba ga kombinovati sa namirnicama koje deluju alkalizirajuće (npr. sveže povrće) kako bi se uspostavio balans. Svako kombinovanje jaja sa mesom, ribom ili njihovim proizvodima znači povećanje sadržaja masti i holesterola I aterogenog potencijala. To povećanje će biti veće ukoliko se koriste pržene namirnice.

Da li ste kupili sveža jaja?

Da biste proverili da li je jaje sveže, stavite ga u posudu sa hladnom vodom. Sveže jaje će potonuti a staro i pokvareno će plutati. Boja belanca takođe pokazuje svežinu - sveže belance je mutnjikavo a ne sasvim providno. Kako jaje gubi svežinu, žumance postaje spljoštenije.