B2C Portal

Portal Kasica Brojalica

B2B Portal

Portal za dobavljače

Kasica Brojalica

  • Gomex Kontakt telefon0800 100 123

  • GOMEX Facebook

    GOMEX Instagram

Porodični Magazin

Porodični Magazin

Humus reguliše nivo šećera u krvi!

autor: Petra Sljuka | 20.06.2019
Humus reguliše nivo šećera u krvi!

Humus je jedan od najpopularnijih namaza u svetu. Potiče sa Bliskog Istoka, odličnog je ukusa i sadrži dragocene hranljive sastojke. Glavni sastojak su mu leblebije (dr. naziv: naut, slanutak), mahunarke, bogate složenim ugljenim hidratima, vlaknima, proteinima, vitaminima i mineralima.

Humus-namaz koji topi kalorije

Vlakna su odlična u borbi s opstipacijom, povišenim holesterolom i trigliceridom i sprečavaju kardiovaskularna oboljenja. Pospešuju metabolizam, podstiču mršavljenje i produžavaju osećaj sitosti.

Leblebije su dobar izvor kalcijuma, bakra i magnezijuma. Takođe, predstavljaju i biljni izvor gvožđa, a sadrže i vitamin C, koji pospešuje njegovu apsorpciju. Upravo zbog toga se preporučuje malokrvnim (anemičnim) osobama. Leblebije sadrže i vitamin E, koji ima antioksidativna svojstva, i vitamin K, koji podstiče zgrušavanje krvi. Sadrže i esencijalne aminokiseline: metionin i lizin, i odličan su izvor vitamina B6. Leblebije i humus su dobar izvor folne kiseline, koja se preporučuje trudnicama.

Ali konzerviranjem leblebija gubi se 40-45% ovog vitamina. Zato bolje kupite suva zrna i skuvajte ih sami, ako imate povećane potrebe za folatima. Leblebije sadrže složene ugljene hidrate, kojima treba dosta vremena da se razlože na proste šećere. Zbog toga, nivo šećera u krvi sporije raste, a insulin se luči umereno, tj ne dolazi do naglog skoka šećera u krvi. Zbog ove karakteristike, dijabteičari treba da uvrste leblebije (i humus) u svakodnevnu ishranu.

Sve mahunarke (a i leblebije) sadrže oligosaharide, poznate kao galaktani, koje organizam ne može rastvoriti jer ne sadrži enzim potreban za njihovu razgradnju. Zbog toga, ako konzumirate mahunarke, može se desiti da vam izazovu gasove i nadimanje. Da biste izbegli ovo, pre termičke obrade, potopite ih u hladnu vodu na 6 do 12 sati.

Humus-namaz od leblebija

Drugi sastojak za humus je tzv. tahini ili pasta od susama, koja sadrži mononezasićene masnoće i odličan je izvor kalcijuma. Osim humusa, od leblebije možete napraviti i zdravu grickalicu – pečenu leblebiju, koja se gricka kao kokice ili semenke. Skuvajte leblebiju a zatim je začinite po želji i ispecite u rerni uz povremeno mešanje na 200 C. Konzervisane leblebije su praktične, ukoliko ste zaposleni i nemate puno vremena za pripremu jela. Pre upotrebe ih ocedite i operite pod mlazom hladne vode da bi se odstranio višak soli. Jednu porciju čini 80 g kuvanih ili konzervisanih i oceđenih leblebija.

Falafel je predstavnik libanske kuhinje i slobodno možemo reći najpopularnija libanska hrana kod nas. Falafel je jedno od omiljenih jela vegetarijanaca, naravno, u kombinaciji sa humusom. Najčešće se služi u raznim kombinacijama sa pita hlebom, a veoma retko se servira bez humusa. Glavni sastojak falafela je leblebija, zajedno sa ostalim tradicionalnim libanskim travama i začinima. Restorani ga najčešće pripremaju u obliku sendviča u pita hlebu, u koji sami možete dodati egzotične libanske začine, kao što su humus, majonez od belog luka, crni luk na puteru u sosu od susama, tahini sos itd.