B2C Portal

Portal Kasica Brojalica

B2B Portal

Portal za dobavljače

Kasica Brojalica

  • Gomex Kontakt telefon0800 100 123

  • GOMEX Facebook

    GOMEX Instagram

Porodični Magazin

Porodični Magazin

Dijareja meni

autor: Petra Sljuka | 24.10.2019
Dijareja meni

Nema čoveka koji se bar jednom u životu nije suočio sa ovim problemom. Svi smo iskusili neugodne bolove u stomaku, grčeve promenljivog intenziteta, retku, vodenastu stolicu.

Dijareja-simptomi, uzroci i lečenje

Dijareja nije bolest već simptom određenog zdravstvenog problema. Na putu kroz digestivni trakt, hrana skuplja tečnost. Kad dođe do debelog creva, ona se nalazi u vodenastom stanju. U debelom crevu se zatim apsorbuje velika količina te tečnosti. Ukoliko nešto poremeti ovaj proces (bakterije, virusi, upala zidova creva…), dolazi do proliva ili dijareje.

Najčešće se javlja posle jela i obično nastaje zbog infekcije digestivnog trakta, preosetljivosti na neku namirnicu ili lekove. To je akutna dijareja. Traje obično nekoliko dana, brzo prolazi i nije razlog za brigu. Hronična dijareja traje nedeljama, pa čak i mesecima. Iza nje obično stoji ozbiljan zdravstveni problem.

Ukoliko dođe do ovog problema, veoma je važno nadoknaditi izgubljenu tečnost, izbegavati hranu koja može pogoršati dijareju i konzumirati namirnice koje se lako vare i povećavaju zapreminu stolice.

BRAT dijeta

Antidijarejična dijeta je BRAT dijeta. To je akronim od engleskih reči: banana, rice, applesauce i toast – banana, riža, pire od jabuka i dvopek. Ove četiri namirnice su odlični saveznici u borbi s dijarejom. BRAT dijeta se primenjuje do normalizovanja stolice.

Banane su bogate kalijumom, koji se gubi iz tela zbog dijareje, ali izbegavajte starije banane, njih koristite u slučaju zatvora. Riža podstiče formiranje čvrste stolice, pečene jabuke bez ljuske su dobar izvor pektina, a dvopek će vam obezbediti dovoljnu količinu ugljenih hidrata. Umesto jabuka, dobar izbor su i dunje.

Osim ovih namirnica, preporučuju se i: kuvani krompir, šargarepa, pečena bundeva, jogurt s aktivnim kulturama... Tek posle nekoliko dana uvodi se kuvana piletina bez kožice i ostale lakše svarljive namirnice.

Dijareja lišava organizam tečnosti i može izazvati dehidrataciju. Izgubljenu tečnost možete nadoknaditi konzumiranjem vode ili biljnog čaja u malim količinama. Preporučuje se i nemasna slana supa.

Namirnice koje mogu pogoršati dijareju: sveže voće i povrće, hrana koja izaziva gasove (brokoli, karfiol, kupus, jaja, pasulj…), žitarice u zrnu koje se teško vare, mleko i masni sirevi, šećer i veštački zaslađivači, kafa, alkohol, gazirani sokovi, energetska pića, masna hrana…

Postoji i tzv. putnička dijareja. Obično se javlja prilikom posete stranoj zemlji i može vam brzo pokvariti odmor. Proliv se javlja brzo, često s grčevima u stomaku, mučninom i slabošću. 

Da biste sprečili ovaj tip dijareje: često perite ruke, obavezno sa sapunom, pazite šta jedete, vodite računa da hrana bude dobro kuvana, a sveže voće i povrće dobro oprano, pijte samo napitke iz neotvorene boce (vodu), pića koja su napravljena s prokuvanom vodom (čaj, kafa), izbegavajte korišćenje kocaka leda, hranu koju prodaju ulični prodavci…