B2C Portal

Portal Kasica Brojalica

B2B Portal

Portal za dobavljače

Kasica Brojalica

  • Gomex Kontakt telefon0800 100 123

  • GOMEX Facebook

    GOMEX Instagram

Porodični Magazin

Porodični Magazin

BUNDEVA simbol jeseni

autor: Petra Sljuka | 26.09.2019
BUNDEVA simbol jeseni

Bundeva, poznata kao „domaća banana“, je bogata vitaminima i mineralima, vlaknima, lako se vari a siromašna je kalorijama: 100 g sveže bundeve sadrži samo 29 kcal, a pečena još manje.

Bundeva vodi poreklo sa američkog kontinenta. Smatra se da se u ishrani koristi već 10 000 godina, mada su u početku ljudi koristili isključivo semenke. U Evropu ju je doneo Kristofer Kolumbo, a raširili su je portugalski i španski moreplovci.

Bundeva pripada istoj porodici biljaka kao i tikvice, može biti različitih oblika i veličina ali sve su bogate vitaminima B grupe, vitaminom C, beta-karotenom, kalijumom, kalcijumom, magnezijumom i fosforom. U umerenoj količini sadrže i mangan, bakar i cink.

Zašto je bundeva zdrava?

Pigment Beta-karoten pomaže u prevenciji raka i degeneracije žute mrlje. Takođe, blokira stvaranje slobodnih radikala i na taj način sprečava oštećenje strukture ćelijske DNK, što laički znači da bundeva podmlađuje organizam, jer su slobodni radikali odgovorni za starenje organizma. Sadržaj kalijuma ima značajnu ulogu u snižavanju krvnog pritiska i pomaže u izbacivanju viška tečnosti iz organizma.

Preporučuje se i obolelima od reume, gihta, upale bubrega i mokraćnih kanala. Snižava nivo šećera u krvi, te je odlična i za dijabetičare. Magnezijum je koristan kod alergija i astme i blagotvorno utiče na zdravlje kardiovaskularnog sistema. Zbog visokog sadržaja vitamina (A, B grupe, C, E.), bundeva je sjajna za jačanje imuniteta, što je posebno važno u jesenjem i zimskom periodu. Vitamin B grupe, tiamin, koji sadrži bundeva, poboljšava funkcionisanje mozga.

Biljna vlakna (posebno pektin) regulišu probavu, otklanjaju zatvor i snižavaju štetni LDL holesterol, a fitosterini (biljni hormoni) pomažu u slučaju beningnih uvećanja prostate.

Semenke bundeve su odličan izvor omega-3 masnih kiselina, koje čuvaju kardiovaskularni sistem i štite od malignih bolesti. Takođe, predstavljaju značajan izvor proteina, magnezijuma, gvožđa i tradicionalan su lek za uvećanu prostatu. U ishrani se koristi i bundevino ulje, koje spada u najkvalitetnija i najukusnija ulja.

Kako spremiti bundevu

Pečena bundeva sa cimetom je prava poslastica, a pire od bundeve je idealna hrana za malu decu i osobe koje imaju osetljiv stomak, jer se lako vari. Takođe, beta-karoten ćete najbolje iskoristiti ako konzumirate pečenu bundevu, ili kratko kuvanu na pari. Oblog od sveže narendane bundeve ublažava bolove kod proširenih vena. Ukoliko Vam je koža sklona aknama i mitiserima, napravite masku od bundeve. Ona će vam očistiti lice i pore, a kožu će nahraniti vitaminima i mineralima.