B2C Portal

Portal Kasica Brojalica

B2B Portal

Portal za dobavljače

Kasica Brojalica

  • Gomex Kontakt telefon0800 100 123

  • GOMEX Facebook

    GOMEX Instagram

Porodični Magazin

Porodični Magazin

Bez šargarepe nema pune šerpe!

autor: Petra Sljuka | 29.08.2019
Bez šargarepe nema pune šerpe!

Šargarepa je danas jedno od najzastupljenijeg povrća u ljudskoj ishrani. Pripada grupi korenastog povrća, zajedno sa peršunom, celerom, komoračem, paškanatom, kimom, mirođijom...

Sve do renesanse, nije bila popularna, jer su prve sorte imale koren vrlo tvrde i vlaknaste strukture. Početkom 17.veka se pojavila šargarepa narandžastog korena i ukusnija od svojih prethodnika. Dva veka kasnije, zahvaljujući popularnosti, šargarepa postaje prvo konzervisano povrće. Od davnog pretka malog korena, uzgajanjem se danas razvilo preko 100 sorti, koje se razlikuju bojom i veličinom. Šargarepa je poznata po odličnom sadržaju vitamina i minerala, ali i fitohemikalija – karotenoida, po kom je dobila i ime. Beta-karoten, pigment, joj daju karakterističnu narandžastu boju i lekovita svojstva – što je boja šargarepe jača, to je veća količina karotena u njoj. Karotenoidi imaju ulogu u zaštiti od kardiovaskularnih i malignih bolesti. Pomažu u prevenciji noćnog slepila, koje se javlja kao posledica nedostatka vitamina A u organizmu, degeneracije makule i katarakte (beta-karoten se u organizmu pretvara u vitamin A). Beta-karoten je jedan od najvažnijih antioksidanasa, koji pomaže u borbi protiv oštećenja ćelija uzrokovanih slobodnim radikalima. Takođe, čuva zdravlje kože, kose i noktiju. Šargarepa je i prijatelj jetre jer povećava njenu funkciju – čišćenje organizma od otrova. Odličan je izvor biljnih vlakana, koja pomažu u regulaciji holesterola i u prevenciji zatvora. Otklanja gasove i nadimanje u stomaku, pruža osećaj sitosti, obnavlja sluzokožu i žvakanjem šargarepe se smanjuje broj mikroorganizama u ustima. Dobar je diuretik, te je korisna u svim slučajevima kada je potrebno pospešiti izlučivanje nagomilane vode u organizmu. Takođe pomaže u oslobađanju sluzi iz disajnih organa. Sveže ceđeni sok od šargarepe i jabuke je odličan borac protiv povišenog holesterola i triglicerida u krvi.

Šargarepa se može konzumirati sirova i termički obrađena. Sirova sadrži više vitamina C ali kuvana je bogatija beta-karotenom. Temički obrađena ima veći glikemijski indeks nego sirova i o tome treba da vode računa dijabetičari. Ukoliko je konzumiraju sa namirnicom koja ima nizak glikemijski indeks (npr. posno meso i riba) i vode računa o unetoj količini, neće imati toliki uticaj na šećer u krvi nego kad je konzumiraju samu. Ako se šargarepa pripremi na malo masnoći (npr. maslinovo ulje), beta-karoten će se lakše apsorbovati u organizmu.