Pojedini mirisi nas vraćaju u detinjstvo, dok drugi pomažu da se opustimo ili nas podsećaju na neku konkretnu situaciju… Naučnici ovu pojavu nazivaju “Prustovim efektom”, po čuvenom književniku Marselu Prustu, koji u svojoj noveli “Potraga za izgubljenim vremenom” opisuje kako umače kolačić u šolju čaja, miris se širi kroz prostor i pred njegovim očima se istog sekunda odigravaju davno zaboravljene scene iz detinjstva.
Eksperti kažu kako miris, više nego drugi stimulansi, podstiče sećanja i vraća nam uspomene. Ljudi širom sveta gaje sklonosti ka određenim mirisima, upravo iz razloga što ih podsećaju na nekoga ili nešto što vole, a to ih u trenutku usreći.
Kada je u pitanju kolonjska voda, to je miris koji mnoge podseća na deke, dok mirisi lavande i mente najveći broj ljudi podsećaju na bake. Parfemi se najviše povezuju sa uspomenom na majku, a mnoštvo mirisa nas vraća u detinjstvo, kao što je to slučaj sa mirisom žvakaće gume, kreme za sunčanje i prženih krompirića.
Miris krede uglavnom nas podseća na školske dane. Među mirise koji vraćaju u bezbrižna vremena spadaju i mirisi dečjeg pudera, plastelina, šećerne vune, pileće supe i svima dobro poznatog sirupa protiv kašlja. Jedno istraživanje je pokazalo da u deset najlepših mirisa spadaju: sveže pečen hleb, čista posteljina, sveže pokošena trava, cveće, tek samlevena kafa, svež vazduh posle kiše, miris vanile, miris čokolade, pržena riba i krompirići, miris pržene slanine...
Zahvaljujući vezi između mirisa i sećanja, možemo proživljavati uspomene toliko intenzivno da ćemo imati osećaj kao da putujemo kroz vreme (što u nedostatku vremena za prava putovanja i nije tako loše).
Danas su mirisi u obliku parfema gotovo svima dostupni, a prvi proizvođač parfema u istoriji - Taputi - osoba je čije je ime zapisano na kamenoj ploči u drugom milenijumu pre nove ere u Mesopotamiji. Najstarija otkrivena parfimerija nalazila se na Kipru i datira iz Bronzanog doba (od 2200. do 700. godine p.n.e).
Pomenuta parfimerija se prostirala na površini od čak 4.000 kvadratnih metara, što nam govori da su još u davna vremena mirisi bili veoma popularni i predstavljali unosan posao.